جنگ خونین در مناطق بهسود ومیدان باید پایان داده شود
دفتر مرکزی نهضت فراگیر دفتر مرکزی نهضت فراگیر

اعلامیه نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان

کابل 31/3/86

باتاسف که بار دیگر خبری نا خوشایند از برخوردهای جدی وخونین بین کوچیها و هزاره ها در مناطق بهسود وردک ومیدان بگوش میرسد و بار دیگر نقاطی از کشور ما دستخوش بحران و نا امنی میگردد ، البته واضح است که درین مسایل دست قوی بیگانگان در کار بوده ومیخواهند جنگ ، خون ریزی و  برادرکشی را ادامه دهند و حساسیتهای ملیتی را دامن زنند .

بدبختانه برخوردهای مسلحانه بین کوچیها ومردم مناطق محلی هزاره جات از سالیان متمادی گاه وناگاه جریان داشته است واین معضله بر میگردد بر عدم توجه دولتها در حل مساله عادلانه کوچیها .

این بار جای تعجب است که بعد از  سالها آرامش نسبی در مناطق مرکزی افغانستان معضله کوچیها یک بار دیگر با ابعاد جدید اتش جنگ ونفرت را شعله ور میسازد و معلوم نیست چگونه درین مناطق سلاحهای مخرب چون راکت انداز ، هاوان وغیره استعمال میگردد و این چنین سلاحها از کجا وچگونه وارد میدان جنگ میشود .ایا دولت خلع سلاح را خاتمه یافته اعلان نکرده است ؟ایا دولت آواز انفجارها و استعمال اسلحه سنگین را نمیشنود ویا نمیخواهد بشنود ؟

جای تأسف است که بازهم بیجا شدن و ترک منازل ومهاجرتهای داخلی ناشی از بروز فتنه های جدید دامنگیر هموطنان ما میگردد و دولت اقدام مؤثر ومتمرکز در حل این بحرانها نمی نماید .

از دید ما معضلهء کوچیها بمثابه یک الویت در حل عادلانه مشکل کوچیگری ودر یک استراییژی ملی ودر قدم اول اسکان کوچیها نهفته است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد از ملکیتهای دولتی برایشان محل سکونت وچراگاهها تعيین گردیده و به آن خاتمه داده شود و مطابق قانون اساسی ملکیتهای مردم از تعرض مصئون گردد. این یک معضلهء ملی است که نباید سطحی نگریسته شود. با این معضل باید پارلمان افغانستان نیز توجه نموده وبه آن رسیده گی نماید.  با تداوم جنگها ثبات در مناطق مرکزی بهم خورده و کشور رابا چا لش جدیدی مواجه خواهد ساخت.

دولت کنونی باید بخاطر حل معضله کوچیها تدابیر موثر وعملی را بدون کدام سیاست بازی رویدست گیرد تا این مشکل از ریشه و اساس حل گردد و بد بینی ها میان مردم هزاره و اقوام کوچی رفع ودوستی وبرادری میان آنان تامین و تحکيم گردد.  

 

دفتر مرکزی نهضت فراگیر

 

 

 

 

 


June 24th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها